Jak se lépe vyspat a mít víc energie? | moje osvědčené tipy

by - listopadu 01, 2020

 Problémy se spánkem jsou v dnešní době bohužel nejsou nic neobvyklým. V Česku trpí nespavostí až třetina populace a já nejsem výjimkou. Nejčastější a vlastně nejspíš i jedinou příčinou je (v mém případě) stres. 

Problémy s psychikou mám dlouhodobé a nebojím se to přiznat. Naopak se s tím snažím něco dělat. Jakmile to necháte zajít do extrémů, může trvat i několik let, než se dostanete zpět do normálu. 


Jak se to u mě projevuje?

Jakmile jsem ve stresu, poznám to primárně na spánku a to rovnou několika způsoby. 

1. Večer nemůžu usnoutVzhledem k tomu, že jsem noční sova, chodím spát kolem půlnoci, dřív to prostě nezvládám a vlastně ani nechci. Když mám stresové období, dost často jsem vzhůru klidně do tří do rána. 
2. Spím moc dlouho
3. Usínám přes den a nedokážu se soustředit - tohle je vážně na nic hlavně pokud jste student nebo pracujete hlavou.

Jak s tím bojuju?

  • zjistit příčinu - každý to může mít jinak - u mě je to stres
  • chodit spát každý den zhruba ve stejnou dobu
  • začít přírodní cestou - vyzkoušet meduňkový čaj, různé doplňky stravy na podporu spánku
  • alespoň hodinu před spaním už nedělat žádnou práci, ideálně nekoukat do počítače či telefonu, nebo alespoň zapnout "night shift"
  • před spaním se zrelaxovat - číst si knížku, teplá koupel, zapálit svíčku, vlastní rituál...
  • když nemůžu spát, nekoukám do stropu a nepřevaluju se, ale vezmu si knížku, nebo si opakuju nějaké učivo, jednoduše se snažím "unavit".
  • pokud se jedná o dlouhodobý problém, zajít k odborníkovi! - i já jsem šla a moc mi to pomáhá
Pokud nemáte vyloženě jen obrácený režim, může příliš dlouhý spánek znamenat větší zdravotní problémy než tušíte. Já s tímto problémem bojuju dodnes. Když jsem měla silné úzkosti, spala jsem klidně do oběda a i tak jsem byla příšerně unavená po celý den. Dokonce jsem si zkusila ze zoufalosti dát lék na spaní (melatonin - na předpis) už v 8 večer a stejně jsem spala další den do 12! (nedoporučuju takto experimentovat!) Bylo to moje nejhorší období. Pokud máte podobný problém, opravdu na nic nečekejte a začněte to řešit s odborníkem.

Usínání přes den je mi také dost známé a dlouhou dobu jsem tak úplně nepřicházela na to, jak to vyřešit kromě toho, že se budu prolévat kávou, která stejně nepomáhala a nebo to jednoduše dospím. Až před pár týdny jsem začala pít (kvalitní) zelený čaj a nestačila jsem se divit. Dokážu se soustředit celé hodiny a energii mám poměrně normální. Musím uznat, že za den si dám klidně třikrát zelený čaj s medem a citronem, ale vlastně to je taky proto, že je to fakt chuťové výborná věc! Kávu si dávám taky, ale už jen jednu denně a to jen proto, že mi taky chutná. Na dlouhodobé doplnění energie to ale není nic moc. Určitě není na škodu doplnit energii nějakou kaší (u mě je to rozhodně rýžová), přidat arašídové máslo, posypat ji semínky, přidat hořkou čokoládu a nebo klidně všechno dohromady. Další super tip na doplnění síly je avokádový toust, hlavně pro jeho zdravé tuky!



Pokud se opravdu snažím a nedokážu být produktivní i několik dnů v kuse, jednoduše se na vše vykašlu a dám si den volna. V hlavě si nastavím, že dnes opravdu nic nemusím a můžu s klidem vypnout. To je potřeba, jinak se může stát, že budete celý den jenom myslet na to, co všechno musíte udělat a ve finále budete mít ještě míň energie, než obvykle.


"Chytré rady od okolí"


Co si spousta unavených lidí s nedostatkem spánku nerada připouští k tělu je (pravidelný) pohyb. Každý druhý do vás cpe moudra jak byste si měli zacvičit, zaběhat a nebo klidně zatančit a hned budete mít víc energie. Jenže tito lidi nechápou, že jste fakt unavení a kdybyste měli energii na dokopání se ke cvičení, tak se dokopete už vlastně ke všemu! To platí hlavně v tom případě, pokud máte spíše dlouhodobé psychické potíže. A já musím říct, že pokud se na to opravdu necítíte, tak to nedělejte a jděte raději na procházku. Několikrát jsem při snaze zacvičit si málem upadla, jelikož se mi začala točit hlava a jednoduše mi nebylo dobře. Poslouchejte své tělo, protáhněte se, jděte na půl hodinky ven a snažte se jíst nutričně vyvážené jídla. Jakmile se budete alespoň trochu cítit na cvičení, zkuste to, každá chvilička se počítá. :)

Já podle svých hodinek v průměru ujdu 15 tis. kroků denně. Jsou dny, kdy ujdu přes 20 tis. kroků a ani nevím jak, stejně tak jsou dny, dny nedosáhnu ani na tisícovku. Často si neodpustím alespoň půl hodinovou procházku s podcastem v uších, protože ten pocit pak je naprosto skvělý! 



Jak bojujete s únavou vy? Podělte se s ostatními v komentářích. Děkuju! :)

You May Also Like

8 komentářů

  1. hezky napsaný článek:) já mám hodně ráda zelený čaj - i matcha čaj, podle mě úžasně doplňí energii a potřebné antioxidanty tělu :) s těmi oříšky a semínky též souhlasím, nezbytná součást sladké snídaně! Já mám též ještě v plánu vyzkoušet superfoods, které bych do snidanich rada pridala:)

    www.melissahartford.blogspot.com
    Melissa Hartford | lifestyle & fashion blogger
    Instagram

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Tak matchu jsem ještě nezkoušela a dost se bojím té chuti! :D Jinak superfoods taky plánuji vyzkoušet, nemáš nějaký tip? :)

      Smazat
  2. Já mám se spánkem dlouhodobější problém, mám předepsané i léky na spaní, takže když je nejhůř, šahám po nich, ale většinou se to snažím zvládnout bez nich :) Snažím chodit spát cca ve stejný čas a nespat celé dopoledne, mít dostatek pohybu přes den a zbytečně se moc nestresovat ;)

    Another Dominika

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ráda, že už mám pouze lehčí nenávykový lék na spaní, protože v minulosti to byla síla. Dokonce jsem i omdlela. Takže tě naprosto chápu a držím palce, aby se spalo krásně :)

      Smazat
  3. Mám podobný problém, hlavně to dlouhé spaní, kdy se sama od sebe nedokážu vzbudit, ale jak píšeš - chystám se s tímto k doktorem, protože je očividné, že za tímto problémem stojí nějaká jiná příčina. Co se týče čajů, tak ty piju jen bylinkové - snažím se naprosto vyhýbat kofeinu. Hezký článek, líbí se mi, že o tom píšeš na rovinu a člověk si nepřipadá tak sám v některých věcech.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Budu moc držet palce, aby se ti to co nejrychleji zlepšilo! Občas si připadám bezmocná, neschopná a hlavně sama, takže je důležité to sdílet.. :) s tím kofeinem dobře děláš, mně při silných úzkostech dělal ještě větší úzkosti. Teď se ale hlavně snažím nějak zůstat "probuzená". :)

      Smazat
  4. Krásně shrnuto. :) Pravidelný pohyb je moc důležitý, protože ten nám dodá energii a tělu neskutečně pomůže.
    Jinak - znám to. Také spím až moc dlouho a vím, že mi to nedělá dobře. Zkouším jít spát v jedenáct, ale stejně to nepomáhá, spím déle, než chci a stejně jsem pak přes den zabitá. Budu do toho konečně muset šlápnout a něco s tím dělat. Díky za rady a tipy. :)

    Listy pohybu

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vyhrát nad spánkovým režimem je neskutečný boj, teď v corona době ještě víc. Achjo. Takže přeji hodně štěstí! :)

      Smazat